Op avontuur naar je eigen natuur

Vind meer balans in je voeding en leefstijl

Kris Schonken

voedinscoach | yin yoga teacher
0476/05.04.91

 Deze salade bevat de 5 basissmaken. Elk van deze smaken heeft een andere uitwerking.

Zo zal zuur bijvoorbeeld de lever en de galblaas stimuleren en bitter de dunne darm.

De zoete smaak zal bij mild gebruik de verteringsorganen maag, milt en pancreas ondersteunen in hun werkzaamheden. Op die manier kan onze voeding optimaal omgezet worden in energie en bouwstoffen die opgenomen worden in het bloed en kunnen alle biochemische processen optimaal verlopen waardoor we ons energiek en vitaal voelen.

De zoute smaak zal samen met het water dat we als vocht in de voeding en door het drinken van bronwater of mineraal water zorgen voor een gebalanceerde vocht en mineralenbalans. Een goede hydratie van de cellen van ons lichaam en aanvoer van mineralen, samen met opname van gezonde vetten die onze celwanden opbouwen,  is interventie nummer één wanneer we ons energiepeil naar een next level wensen te tillen.

De scherpe smaak zal dan zorgen voor een soepele darmperistaltiek die de spijsbrij voldoende kneed en verwerkt wat er nog te verwerken valt en zo eindigt in een vlotte ontlasting.

Deze salade is vezelrijk en zo smult onze darmflora mee en helpen we deze mee gezond en vitaal te houden, wat de rest van ons lichaam ten goede komt. Daarnaast zorgen de vezels er ook voor dat onze bloedsuikerspiegel stabiel blijft zodat we na de maaltijd geen energiedip ervaren en ons lichaam niet onnodig stressen met pieken en dalen.

Ingrediënten

  • Gemengde sla (Veldsla, rucola, rode bietrasp) -BITTER
  • Witloof – BITTER
  • Bieslook – SCHERP
  • Walnootolie: ZOET
  • 1/2 theelepel rijststroop
  • Appelciderazijn: ZUUR
  • Salade du pecheur: ZOUT
  • Herbamare: ZOUT

Aan de slag

  • maak een vinegrette  op basis van walnootolie, rijststroop, appelciderazijn, salade du pecheur en herbamare
  • meng de gemengde sla met het in stukjes gesneden witloof en de bieslook en verdeel de vinegrette hierover

Dit gerechtje kan je eten als bijgerecht bij je warme maaltijd of ‘s middags bij een lunch

Smakelijk!

 

Share This